APRÈN MÉS

Una mica d’història…

El que va començar amb una idea s’ha transformat en un moviment. Al 2010 a la ciutat de Filadèlfia dels Estats Units, un grup de docents apassionats per l’educació va organitzar el primer edcamp. Des d’aleshores, la idea de crear trobades obertes entre persones interessades en l’educació, s'ha transformat en un moviment amb més de 1000 edcamps realitzats arreu del món en 25 països. Aquestes trobades gratuïtes i impulsades principalment per educadors, responen al principi que l’aprenentatge entre iguals és un dels recursos més valuosos per créixer i desenvolupar-se professionalment i personalment.

El moviment de trobades edcamp, té com a referència el model d’esdeveniments basats en la tecnologia d’espai obert (Open Space Technology) o desconferència. Aquest model considera que les persones es poden auto-organitzar i produir resultats d’acord amb els propis interessos a través de la conversa, la participació i l’intercanvi entre tots els participants. Fruit d’una d’aquestes trobades anomenada Barcamp sobre programació informàtica, els fundadors de l’edcamp van decidir replicar aquest model però en educació.

La Fundació Jaume Bofill vol promoure aquest model a Catalunya i, en aliança amb la Edcamp Foundation dels Estats Units, desitja transferir aquesta metodologia a persones, col·lectius, centres i comunitats educatives que vulguin organitzar els seus propis edcamps. Per aquest motiu, posa a l’abast de tothom diferents materials, recursos i assessorament per contribuir d’aquesta manera a la transformació de l’educació a Catalunya.

Xarxa de Mentors del moviment #edcampCAT

Coneix la nostra xarxa de mentors a Catalunya!

Som un grup de persones que com tu, ens apassiona l’educació i creiem fermament que el coneixement compartit és la base de l’aprenentatge entre iguals. Per això, volem impulsar el moviment edcamp a Catalunya. Contacta amb nosaltres i forma part del moviment edcamp!

  • xevi web2

    Xavier
    Pujol

    Promotor del moviment edcamp a Catalunya, mestre i emprenedor educatiu

  • perecornella

    Pere
    Cornellà

    Mestre, pedagog i professor universitari

  • marta+sanz rodona+color

    Marta
    Sanz

    Mestra d'educació especial i llengües estrangeres

  • joseppo90

    Pep
    Prat

    Mestre de primària i emprenedor educatiu

  • estelpaloma

    Estel
    Paloma

    Professora d’economia i empresa a secundària

  • %c3%92scar web2

    Oscar
    De Paula

    Mestre d'educació física i coordinador TAC

  • ti%c3%a0

    Tià
    Roig

    Mestre de primària

PARTNERS DEL MOVIMENT #EDCAMPCAT

Descobreix qui dóna suport al moviment edcamp a Catalunya

El projecte edcamp és una iniciativa oberta a totes les persones, col·lectius, comunitats i iniciatives que estiguin interessades en donar suport al moviment. Contacteu amb nosaltres!

Actualment, comptem amb les aliances següents:

Aliances estratègiques

Aliances estratègiques del moviment Edcamp

Amb la col·laboració de

Col·laboradors del moviment Edcamp

Donen suport

Donen suport al moviment Edcamp

FAQ

  1. Quant em costarà?

    Els edcamps sempre són gratuïts. Els participants no han de pagar res per participar-hi. 

  2. Puc venir només a una sessió?

    Sí! Evidentment que sí! Pots venir només a una sessió i gaudir de l’experiència d’aprenentatge que viuràs durant aquesta estona. Pensa que l’edcamp és un espai d’aprenentatge on tu ets el protagonista i pots organitzar-te el teu temps com vulguis.

  3. Puc venir com a entitat o organització, o només a títol personal?

    La proposta és que hi participis a títol personal però aportant la teves experteses, aprenentatges i experiències com a professional. Recorda que tal i com diuen els principis del moviment edcamp http://edcamp.educaciodema.cat/download/documentator/14/259/745348339/674969/cms/infografia_edcamp.pdf/ en aquesta trobada no és permesa la venda comercial ni promocional de productes perquè és un espai destinat a l’aprenentatge i a fer xarxa. 

  4. Què haig de portar per participar en un edcamp?

    Per participar en un edcamp has de portar moltes ganes d’aprendre, compartir i escoltar a altres persones com tu perquè, en realitat, no necessites res més! Ara bé, com que la tecnologia és una realitat en el món actual i en la majoria d’edcamps hi ha connexió a Internet via wifi, et recomanem que portis un dispositiu mòbil (telèfon, tauleta o ordinador) per tal de poder participar activament també a la xarxa de l’experiència edcamp. Per últim, porta allò que vulguis i que saps que farà de la teva experiència edcamp un dia únic!

     

  5. M’haig d’inscriure prèviament a l’edcamp? A on?

    Sí, t’has d’inscriure prèviament a la pàgina web de l’edcamp en el que vulguis participar. Des de la web edcamp.educaciodema.cat podràs visualitzar tots els edcamps actius, és a dir, edcamps que encara no s’han celebrat i que estan oberts a la inscripció, i fer el tràmit directament a la seva pàgina web. De tota manera, si no has fet la inscripció i vols anar directament a l’edcamp que vulguis, allà mateix podràs inscriure’t i participar-hi sense cap inconvenient. 

  6. On puc trobar informació dels propers edcamps?

    A la web edcamp.educaciodema.cat podràs visualitzar tots els edcamps actius a Catalunya, és a dir, aquells edcamps que encara no s’han celebrat i entrar a la seva pròpia pàgina web per a explorar-los. Ara bé, com que el moviment edcamp és totalment lliure, hi ha la possibilitat que des de Catalunya es celebri algun edcamp que no estigui recollit a la web del projecte edcamp impulsat per la Fundació Jaume Bofill. Aquests edcamps únicament els trobaràs a la web edcamp.educaciodema.cat en el cas que els seus organitzadors ens ho comuniquin i vulguin constar a la web del moviment. 

  7. Puc explicar el meu projecte personal en un edcamp?

    Sí que pots explicar el teu projecte personal, però recorda que un edcamp no és un espai pensat per fer-hi conferències ni ponències. Si el teu projecte serveix per compartir experteses, aprenentatges i inspirar a d’altres persones a fer alguna cosa diferent a través del que tu expliquis, endavant! 

  8. He de ser expert per participar-hi?

    No! Però ben mirat, pensa bé sobre quins coneixements, aprenentatges i experiències tens, i què saps fer molt bé i veuràs que acumules un bon grapat d’experteses! Per tant, no cal ser un expert reconegut ni amb una trajectòria acadèmica important per a compartir coneixement amb d’altres; primer, perquè tots atresorem experteses i, segon, perquè en un edcamp tothom està convidat a participar i a dir la seva.

  9. He de ser mestre o docent per participar-hi?

    Sí i no. Un edcamp és un espai de trobada on tothom que tingui interès sobre l’educació en el seu sentit més ampli hi és convidat. Per tant, si ets mestre o docent i vols participar-hi, endavant, però és possible que t’hi trobis pares, mares, alumnes, persones vinculades al món de l’emprenedoria, a la tecnologia, així com molts d’altres agents interessats en l’educació com tu. Pensa que en la barreja hi ha més riquesa!

  10. He de ser un aficionat a la tecnologia per participar-hi?

    Absolutament no! Els edcamps són per a totes aquelles persones apassionades per l’educació que vulguin aprendre i compartir plegades. Segurament veuràs que la majoria dels educadors als edcamps utilitzen algun tipus de dispositiu per a consultar el mapa de les sessions online, prendre notes, piular a les xarxes socials sobre l'experiència que estan vivint i, en ocasions, fins i tot compartir un vídeo en viu. Aquests usos, però, no són un requisit... només són un reflex dels temps ; )

  11. Quan arribo a l’edcamp què he de fer?

    El primer que has de fer quan arribis a un edcamp és identificar-te. Per fer-ho, veuràs que a l’entrada de l’espai en el que es celebri l’edcamp hi haurà una taula amb diferents etiquetes i persones de l’organització per donar-te un cop de mà. Agafa una etiqueta, escriu el teu nom i el teu usuari de Twitter (si en tens) i enganxa-te-la en un lloc visible. D’aquesta manera tothom et podrà identificar, i si ho volen, podran contactar amb tu a través de Twitter. Fàcil oi? Després d’això, tindràs una estona per cocrear el mapa de les sessions amb la resta d’edcampers i fer xarxa entre tots els participants abans de l’inici pròpiament de l’edcamp. 

  12. Què passa si no tinc Twitter?

    No passa res. No és una condició indispensable tenir Twitter. Tot i això, tingues present que el moviment edcamp es mou majoritàriament per aquesta xarxa social i participant-hi sempre pots conèixer altres persones com tu per aprendre plegats més enllà de la presencialitat de l’edcamp. Segueix el moviment a Catalunya via @edcampCAT i en tindràs una bona mostra!

  13. He de proposar un tema per cocrear el mapa de les sessions?

    No cal que proposis un tema quan participis en un edcamp, però si en tens un del qual en saps molt i el vols compartir amb la resta de persones, proposa’l i lidera una conversa! 

  14. Què passa si el tema del que vull parlar no hi és al mapa de les sessions?

    En aquest cas tens dues opcions. Una és que el proposis tu, i l’altra és que esperis a veure si algun altre participant el proposa. Si després d’això veus que no hi ha el tema que tu esperaves, cap problema! Això demostra que l’edcamp es construeix a partir dels aprenentatges i experteses dels participants en cada un d’ells. Per tant, com que cada un és únic, els temes que hi haurà també perquè dependrà dels participants. Així doncs, no et preocupis i participa en altres edcamps a veure si allà hi pots trobar el que esperaves!

  15. Hi ha certificat d’assistència?

    No hi ha certificat d’assistència. L’edcamp es basa en un aprenentatge entre iguals i sota un format informal. Per tant, la certificació no es contempla dins el moviment edcamp.

  16. On trobo la informació sobre els participants i les sessions que s’han realitzat?

    A la web a l'apartat "Comparteix" hi trobaràs tots els edcamps que han generat un mapa de les sessions compartit. Dins d’aquest tindràs accés a les relatories de cada sessió que s’hi hagin generat mitjançant un enllaç a un Google Drive compartit. A part, també hi trobaràs tots els participants que hagin posat les seves dades al document corresponent de la sessió que han participat. No et deixis perdre tot aquest coneixement!

  1. Quin és el format i el rol dels organitzadors?

    Els edcamps són unconferences. Sí, ho has llegit bé, els edcamps no són conferències! Els organitzadors d’un edcamp fixen el dia específic en el calendari, però el contingut de totes les sessions el determinen els participants aquell mateix dia. Tothom és benvingut a proposar i dirigir una sessió on la conversa i la col·laboració són de suma importància. Tot en un “dia edcamp” està impulsat pels propis participants!

  2. Quin suport rebo de la FJB?

    Per part de la Fundació Jaume Bofill rebràs formació i acompanyament per part d’un membre de la xarxa de mentors del moviment edcamp a Catalunya. També rebràs l’accés a un gestor web gratuït on podràs crear el site del teu propi edcamp, gestionar-ne les inscripcions i comunicar la informació corresponent sobre el mateix. A més a més, rebràs suport per a difondre’l a través dels canals de comunicació dels que disposa la Fundació Jaume Bofill, tals com el seu butlletí quinzenal i els seus perfils a les diverses xarxes socials. 

  3. Com m’haig de donar d’alta per poder accedir a l’espai web del meu edcamp?

    Per poder-te donar d’alta com a organitzador d’un edcamp t’has de registrar a la plataforma web del projecte edcamp accedint a http://edcamp.educaciodema.cat/ca/organitza/#organitza_alta_organitzadors i introduir-hi les teves dades. Una vegada el teu usuari s’hagi validat per part del projecte edcamp Catalunya, rebràs un correu d’activació i ja podràs entrar al teu espai web i gestionar-lo lliurement.

  4. Quin material necessitaré?

    Per organitzar l’edcamp necessitaràs poc material, per no dir quasi bé res. Pensa que el més important és el lloc en el que es realitzi, i gairebé sempre en una escola o un institut  tenen tot el que es necessita ja que hi ha espai per a tots els participants i connexió a Internet, cosa que és imprescindible. Bàsicament necessitaràs post-its de colors, retoladors o bolígrafs, cinta adhesiva, paper craft, un ordinador portàtil i un projector. A més a més, si ofereixes menjar pels assistents, decores el lloc de l’edcamp amb cartells o d’altres elements o bé  vols fer una samarreta pels organitzadors també ho pots fer, però això és totalment opcional! Descarrega’t la “Guia ràpida per a futurs edcampers organitzar un edcamp?” i allí trobaràs totes les respostes que busques!

  5. Quant temps necessito per organitzar adequadament un edcamp?

    Dos mesos és un temps prudencial per organitzar un edcamp que sigui exitós. Has de tenir en compte que el més important és la constitució d’un equip compromès, divers i, sobretot, multidisciplinari. I després, decidir el dia i el lloc per tal de començar a treballar amb la resta de tasques que corresponen a la seva organització. De totes maneres, és senzill si treballeu en equip! Descarrega’t la guia sobre com organitzar un edcamp i endavant!

  6. Per quantes persones ha d’estar constituït l’equip?

    Pensa en un mínim de 5 persones per tirar endavant l’edcamp, encara que el més adient és entre 8 i un màxim de 10. Tingues en compte que hi haurà diverses tasques a fer abans, durant i després de l’edcamp que entre tots us haureu de repartir. Ara bé, el més important és que tinguin la mateixa passió, entusiasme i es facin seu l’edcamp com tu.

  7. Puc buscar patrocinis?

    Sí! Pots buscar patrocinis o donatius en espècies que t’ajudin econòmicament a finançar els pocs materials que necessitis per organitzar el teu edcamp. Pensa en que siguin entitats que d’alguna manera estiguin implicades i vinculades amb l’educació i amb els valors i principis del moviment edcamp, o que formin part del teixit comunitari del territori en el que celebreu la trobada (comerços locals, entitats socials, etc.)

  8. Quin cost té pels organitzadors organitzar un edcamp?

    Pels organitzadors no hauria de tenir cap cost. El que pot suposar una despesa pot ser el menjar que es necessiti (si es que voleu oferir algun àpat o piscolabis, és clar) però no és una condició imprescindible. També podria suposar un cost la cessió d’un espai, encara que és recomanable utilitzar les instal·lacions dels centres educatius o de les entitats en les quals els organitzadors hi treballen, com poden ser escoles, instituts, centres cívics o d’altres similars.

  9. Com funciona el suport dels col·laboradors?

    El moviment edcamp a Catalunya compta amb el suport de diverses empreses tecnològiques del sector educatiu que ofereixen el seu recolzament als diferents edcamps que s’organitzin. La seva col·laboració consisteix en regalar els seus productes pels participants als diversos edcamps. Per aconseguir aquest suport has de parlar amb un membre de la xarxa de mentors o bé enviar un correu electrònic a edcamp@educaciodema.cat i t’ho explicarem. 

  10. Quins passos he de fer per demanar l’ajut dels 200€ de la FJB?

    Per tal de demanar l’ajuda econòmica de 200€ de la Fundació Jaume Bofill, has de parlar amb un membre de la xarxa de mentors i ell o ella t’explicaran com fer-ho, o bé enviar un correu electrònic a edcamp@educaciodema.cat. Però... recorda: prèviament has d’estar donat d’alta com a organitzador d’edcamps a la web del projecte edcamp i pots fer-ho aquí

  11. Quina és la franja horària i/o dia de la setmana més idonis?

    Depèn del format d’edcamp que vulguis. Normalment però, les trobades edcamp s’organitzen en dissabte i duren tot el matí, ja que és quan més persones tenen disponibilitat per a poder participar-hi. De tota manera, també hi ha edcamps que s’organitzen després de l’horari escolar i entre setmana, i tenen una durada més curta com per exemple aquest.

  12. Quin espai puc fer servir per organitzar un edcamp?

    Les trobades edcamp requereixen d’espais flexibles amb diferents sales que puguin acollir les diverses sessions que hi hagi, així com també connexió a Internet via wifi. Normalment es realitzen en escoles o instituts, però també es poden celebrar en centres cívics, cases de colònies o en d’altres espais que tinguin aquestes característiques. 

  13. Què ha de tenir un espai per a ser adequat?

    L’espai ha de tenir sales suficients per acollir unes 100 persones. Taules i cadires per a tots els assistents. Les sales han d’estar equipades amb un projector i una pantalla per poder-hi projectar tot allò que sigui necessari. I, sobretot, poder accedir a la xarxa via una wifi oberta als edcampers participants.

  14. Puc fer un edcamp dins del claustre de la meva escola?

    Sí que pots fer un edcamp dins del claustre de la teva escola, ja que és una metodologia oberta i que tothom pot fer servir segons les seves necessitats. L’única cosa a tenir present és que serà un esdeveniment intern i, per tant, tota la gestió pròpia i imprescindible d’un edcamp actiu en obert (site propi al web del projecte edcamp, creació del logotip propi, etc.) no serà necessària ni passarà pel suport de la Fundació Jaume Bofill.

  15. Quan és recomanable iniciar la difusió de l’edcamp?

    Tens dos opcions. Si ets tu sol i no tens un equip amb qui organitzar l’edcamp, pots començar ja fent difusió de l’edcamp a través d’una crida per Twitter donant a conèixer les teves intencions, demanant a persones que formin part de l’equip si en tenen ganes i els atrau la idea, etc. L’altra opció és que, si ja tens un equip constituït des d’aquest precís moment comenceu a fer difusió explicant al moment a on esteu, etc. Sempre és bon moment per començar a fer difusió i mantenir-la abans, durant i també després de l’edcamp! Imprescindible! 

  16. A la guia diu que haig de fer un logo, qui el fa? Jo? Com?

    El logotip és la imatge que mostra la identitat del teu edcamp. Per tant, si tu el pots fer seguint les indicacions que apareixen al Manual Bàsic d’identitat gràfica edcamp i aportant trets característics del teu edcamp, genial! aquesta és la idea. Si no ho saps fer, pregunta al teu equip o demana ajuda a persones del teu entorn. Segur que hi haurà alguna persona disposada a ajudar-te!

  17. Cal que faci posts al blog?

    Sí! El blog serveix per comunicar allò que vas fent amb el teu equip, el moment que es troba el teu edcamp, per compartir aquella informació rellevant sobre el mateix o per engrescar a d’altres persones a participar-hi. És una eina potent de comunicació, utilitza-la!

  18. Com han de ser els missatges per convidar a la gent a participar al meu edcamp?

    Els missatges han de ser engrescadors, que convidin a l’acció i a la participació fent èmfasi als valors i principis de l’edcamp. Pots mirar els exemples del Manual de Comunicació en Xarxes Socials per fer-te'n una idea. Un truc efectiu és pensar sempre en com t’agradaria que a tu que et convidessin a participar en una experiència on en seràs el protagonista. Com ho faries? 

  19. Com dinamitzar el meu edcamp via twitter?

    Sobretot incloure imatges a les teves piulades i enllaços directes a les inscripcions, als vídeos que facis, a les entrades de blog, entre d’altres continguts d’interès per les persones que podrien participar-hi. Estaria bé que almenys hi hagi una piulada al dia per tal de donar moviment a Twitter. Et convidem a fer una cerca a Twitter amb l’etiqueta de qualsevol edcamp de Catalunya per agafar idees. N’hi ha moltíssims: #edcampmataró, #edcampgirona, #edcampgarrotxa, etc. Explora’ls!

  20. Puc fixar un nombre màxim de persones participants a l’edcamp? Amb quins criteris?

    Sí que pots limitar la participació dels assistents a l’edcamp a través del gestor web que des de la Fundació Jaume Bofill t’oferim. Els criteris han de ser: la capacitat que disposarà l’espai en el que es celebri l’edcamp, el nombre de persones que des de l’organització voleu que hi participin per raons logístiques o, simplement, perquè decidiu acotar la participació a un nombre determinat de persones. 

  21. Com gestiono les inscripcions?

    Les inscripcions les pots gestionar directament a través del gestor web que des de la Fundació Jaume Bofill t’oferim gratuïtament per a que puguis organitzar el teu edcamp. Per fer-ho, quan et donis d’alta com a organitzador i en rebis la validació, podràs accedir al teu propi perfil d’administrador de la web del teu edcamp i, allí, només hauràs d’anar a la secció Participants des d’on veuràs totes les persones que s’han inscrit al teu edcamp amb el seu nom, cognoms i correu electrònic. Quan vulguis, també et podràs descarregar aquesta llista en format Excel perquè, si ho vols, puguis tenir un control de l’assistència el dia de l’edcamp. Recorda que totes les persones que s’inscriguin al teu edcamp hauran d’haver acceptat l’avís legal

  22. Puc fer pagar a les persones per inscriure’s?

    No. L’edcamp és una trobada oberta a tothom i gratuïta, tal i com diuen els seus principis.

  23. Puc convidar a participar experts en un edcamp?

    La filosofia del moviment edcamp diu que “en un edcamp no hi ha experts, hi ha experteses que es comparteixen per què tothom és expert en alguna cosa”. Per tant, qualsevol persona que hi participa es pot considerar un expert, però si vols convidar a assistir-hi a alguna persona de la comunitat educativa molt referent en un tema específic, ha de saber com funciona la metodologia edcamp. Això vol dir que no hi ha ponències, ni presentacions per part dels participants, sinó converses i aprenentatge entre iguals. 

  24. Com puc donar d’alta com a organitzadors a més persones?

    Per poder donar d’alta a altres organitzadors primer ells s’han de registrar a la web http://edcamp.educaciodema.cat/ca/organitza/#organitza_alta_organitzadors i , en breu, des del moviment edcamp a Catalunya validarem el seu registre. Una vegada ha estat validat (rebran un correu de validació), els organitzadors poden crear un edcamp nou i afegir a dins d’aquest edcamp específic tants organitzadors com vulguin. Per fer-ho han de buscar l’usuari que volen afegir a l’apartat “organitzadors” dins del gestor web de l’edcamp en qüestió i afegir-lo directament. És recomanable que aquesta tasca la faci la persona de l’equip que porti la gestió de la web per a no crear confusions innecessàries.

  25. Com es genera el mapa de les sessions online? Com s’insereix al web?

    El mapa de sessions online es recomana que es faci través d’un document del Google Drive i l’enllaç que generi aquest document s’insereixi a l’apartat del gestor web que es titula: Link a Google Docs (Mapa de les sessions).

  26. Això que es diu a la guia de coneixement compartit... Qui ho ha de fer? El relator? L’equip organitzador? Com funciona?

    La idea original és que el coneixement compartit es genera a través de la participació i construcció col·lectiva dels documents online del mapa de sessions en un edcamp per part de tots els participants en cada sessió. Quan a la guia es parla del rol de relator, és per mostrar la possibilitat que una persona dels participants en cada sessió assumeixi voluntàriament aquesta funció i anoti les idees, aportacions i recursos més destacats de la sessió. No es contempla que l’equip organitzador assumeixi aquest rol, ja que la seva funció és la de vetllar que tot funcioni a la perfecció i no incidir directament en les diferents sessions. Recorda que el projecte edcamp posa a la teva disposició un model de relatoria de les sessions que podràs trobar aquí.

  27. Quina és la diferència entre l’acollida i la benvinguda?

    La diferència entre l’acollida i la benvinguda en un edcamp és la següent. L’acollida és la franja horària on els participants arriben a l’edcamp, s’acrediten i cocreen plegats el mapa de les sessions, a més també de fer xarxa entre tots els participants i organitzadors. En canvi, la benvinguda és la franja horària posterior a l’acollida en la qual es presenta i es dóna la benvinguda a tots els participants des de l’organització, s’explica el funcionament de la dinàmica de l’edcamp, es presenta el mapa de les sessions resultant i, normalment, es fa una dinàmica per trencar el gel i predisposar als participants a viure una experiència edcamp vibrant! 

  28. Per què la benvinguda es fa després de cocrear el mapa de les sessions?

    Perquè és el moment on tots els participants i organitzadors es troben en un mateix espai i es presenta el mapa de les sessions que han construït conjuntament entre tots els participants, i en el que tots els edcampers escullen les sessions a les que volen assistir en funció dels seus interessos o inquietuds.

  29. Com es construeix el mapa de les sessions amb els participants? Com es dinamitza?

    El mapa de les sessions es construeix sempre abans de l’edcamp i a través de les aportacions dels participants sobre aquells temes, aprenentatges i experteses que saben fer molt bé i que volen compartir amb la resta de persones. Per això és important que abans de l’edcamp hi hagi el temps suficient perquè en l’espai d’acollida tothom pugui participar en la construcció del mapa si té aportacions a compartir, ja que cal recordar que no és obligat que tothom hi participi. Si vols més informació sobre com construir el mapa de les sessions i obtenir més consells pràctics pots consultar la Guia a la pàgina 31. 

  30. Per què no puc decidir jo quines temàtiques a tractar?

    Perquè l’edcamp és una experiència d’aprenentatge que es basa en els principis metodològics de l’Open Space Technology, que a grans trets consisteix en generar un espai d’aprenentatge on les propostes sobre els diversos temes sorgeixen de les aportacions dels propis interessos dels participants en la trobada. És una experiència que es basa en les persones, no en els organitzadors, a diferència de les conferències tradicionals.

  31. Segur que sortiran temes de conversa?

    Sí! Sempre que s’ofereix a les persones la possibilitat de poder-se expressar i compartir allò que saben en un entorn agradable, distès i informal, els temes de conversa sorgeixen de forma natural. Confia en nosaltres!

  32. Com avaluo com ha anat l’edcamp?

    Després de cada edcamp podeu fer que els participants responguin un breu qüestionari sobre la seva experiència edcamp a través dels indicadors que vosaltres creieu importants, o bé podeu adaptar el model que hi ha la Guia “Com organitzar un edcamp? Guia ràpida per a futurs edcampers” i que us podeu descarregar al següent enllaç:http://edcamp.educaciodema.cat/ca/organitza/#organitza_kit_metodologic

  33. Puc fer un edcamp dues vegades?

    Sí, pots fer l’edcamp tantes vegades com vulguis (edicions anuals, d’estiu, semestrals, etc.), però et recomanem que el facis amb un espai raonable de temps entre un i l’altre.

  1. A qui va dirigit?

    Qualsevol persona interessada en l'educació és benvinguda a assistir-hi. Els edcamps són oportunitats de desenvolupament personal i professional creats per docents i per a docents, però totes les persones que estan interessades en el món de l'educació hi són plenament  benvingudes. Si ets mestre, professor, estudiant, mare o pare, o simplement algú amb un interès genuí en l'aprenentatge, si us plau, uneix-t'hi.

  2. Els edcamps són oberts, temàtics o ambdós?

    Ambdós. La majoria d’edcamps són oberts a qualsevol tema de conversa o font d’aprenentatge i acullen un perfil de participants molt divers i multidisciplinari, que el mateix dia de l’esdeveniment trien el contingut de les seves converses. També hi ha edcamps que són temàtics i tots els temes de conversa giren al voltant d’un focus de contingut o marc contextual sobre el que s’ha organitzat l’edcamp (per exemple, un edcamp sobre robòtica, avaluació o STEAM). Això és una qüestió que trien els organitzadors de l’edcamp en el moment de crear-lo.

  3. Es pot fer un edcamp online?

    Sí. De fet hi ha experiència a EEUU sobre això i que pots veure al següent enllaç: http://edcamponline.weebly.com/

  4. Puc organitzar un edcamp en un altre país?

    Sí! De fet pots organitzar un edcamp on tu vulguis. Només necessites un dia, un lloc i un espai a on fer-ho, i ja està. Recorda que els edcamps són un moviment obert i internacional, per tant, endavant! Si l’organitzes a Catalunya tens el projecte edcamp de la Fundació Jaume Bofill i si ho fas a qualsevol altre lloc del món adreça’t a Edcamp Foundation.

  5. Puc organitzar un edcamp sobre un tema que no sigui educatiu?

    Sí, però amb matisos. Pots utilitzar la metodologia, però no li podràs dir edcamp, ja que el nom fa referència a l’educació. De fet, aquesta model ja es troba en d’altres contextos i temàtiques, sobretot en el món tecnològic. 

  6. Una entitat privada pot organitzar un edcamp?

    Si el vol organitzar per un interès intern de l’entitat, sí. Però sota el paraigües de la Fundació Jaume Bofill i del moviment edcamp, la resposta és no. Segons els principis del moviment edcamp, cap entitat privada pot organitzar un edcamp obert a la resta de persones, ja que els edcamps estan organitzats per persones a títol individual que creuen amb la metodologia i el potencial dels edcamps per transformar l’educació.

  7. Què és la metodologia Open Space Technology?

    La metodologia Open Space Technology és una metodologia participativa i emergent en el que tots els participants d’un col·lectiu, comunitat o grup de persones s’organitzen i decideixen plegats el tema o motiu pel qual tots han estat convidats a participar. Aquest procés es porta a terme en un espai gran i obert, on tots els participants proposen, negocien, i prenen decisions conjuntament per tal d’organitzar la trobada en funció dels temes i subtemes que volen tractar i compartir al llarg de la trobada. Posteriorment, els participants s’agrupen per grups d’interès i es treballa i s’aprèn de la manera que decideix cada grup, ja que es basa en l’autoorganització. Té quatre principis i són: 1. Qualsevol persona que participi en la trobada és la persona adequada. 2. El que passi a la trobada és el que havia d’haver passat. 3. Qualsevol hora que comenci la trobada és l’hora adequada. 4. Quan s’acaba la trobada, s’ha acabat. També té una llei i és “Law of two feet”. Aquesta llei diu que si en qualsevol moment no estàs aprenent o contribuint en l’espai que et trobis, fes servir els teus dos peus i canvia d’espai sense cap problema. La persona que va posar nom aquesta metodologia és Harrison Owen i pots trobar més informació a la següent pàgina web http://www.openspaceworld.com

  8. Què és l’aprenentatge entre iguals?

    L’aprenentatge entre iguals es fonamenta en la concepció de que l’aprenentatge és social. Aquest es produeix quan les persones s’autoorganitzen de manera voluntària per compartir coneixements, crear continguts de manera col·lectiva i cooperativa des d’una posició on tots som aprenents de tots i la responsabilitat és compartida. Aquest aprenentatge és el que ha desenvolupat la humanitat al llarg de la història, ja que sempre hem après els uns dels altres. Ara bé, gràcies a Internet i a les xarxes, les persones poden crear les seves pròpies comunitats per aprendre sobre els seus interessos, compartir coneixements entre iguals i crear coneixement a través de la cooperació i col·laboració amb els seves pròpies regles mitjançant models participatius i oberts. 

  9. Què és un edcamp?

    Un edcamp és una trobada oberta a tothom amb la finalitat de compartir aprenentatges, coneixements, inquietuds i passions sobre l’educació. Es basa en un aprenentatge entre iguals, i és a través de la conversa i l’intercanvi com es desenvolupa. En un edcamp no hi ha un programa definit per l’organització, ja que són els participants els qui construeixen conjuntament el programa a partir dels temes que són del seu interès, i a més és gratuït. I tot això per aprendre, fer xarxa i desenvolupar-se personalment i professionalment per transformar l’educació!

  10. Una mica d’història, d’on ve aquest moviment?

    El que va començar amb una idea s’ha transformat en un moviment. Al 2010 a la ciutat de Filadèlfia dels Estats Units, un grup de docents apassionats per l’educació va organitzar el primer edcamp. Des d’aleshores, la idea de crear trobades obertes entre persones interessades en l’educació, s'ha transformat en un moviment amb més de 1000 edcamps realitzats arreu del món en 25 països. Aquestes trobades gratuïtes i impulsades principalment per educadors, responen al principi que l’aprenentatge entre iguals és un dels recursos més valuosos per créixer i desenvolupar-se professionalment i personalment. El moviment de trobades edcamp, té com a referència el model d’esdeveniments basats en la tecnologia d’espai obert (Open Space Technology) o desconferència. Aquest model considera que les persones es poden auto-organitzar i produir resultats d’acord amb els propis interessos a través de la conversa, la participació i l’intercanvi entre tots els participants. Fruit d’una d’aquestes trobades anomenada Barcamp sobre programació informàtica, els fundadors de l’edcamp van decidir replicar aquest model però en educació.

  11. Qui finança els edcamps?

    Els edcamps no tenen cap entitat que els financi, ja que són trobades gratuïtes i obertes a tothom on un equip organitzador fa que siguin possibles perquè creuen en aquesta experiència d’aprenentatge compartit per transformar l’educació. A Catalunya, però, la Fundació Jaume Bofill impulsa i dóna suport als diferents organitzadors d’edcamps a través de la seva xarxa de mentors, de l’espai web i dels seus canals de comunicació (Twitter i Facebook) i, en el que cas que algun edcamp necessiti finançament, ofereix 200€ perquè es pugui realitzar. Per a sol·licitar-los cal que us poseu en contacte amb un membre de la xarxa de mentors o bé escriure un correu a edcamp@educaciodema.cat

  12. Quins són els principis de l’edcamp?

    Els principis del moviment edcamp són: 1. Aprendre entre iguals i crear xarxa. 2. El contingut és definit pels participants el mateix dia de la trobada. 3. S’aprèn a través de la conversa i compartint experteses, aprenentatges i coneixements. 4. Tothom és benvingut a organitzar un edcamp: persones, col·lectius i comunitats. 5. Tothom pot proposar i liderar converses. 6. Vota amb tots dos peus. 7. És gratuït. 8. No és permesa la venda comercial ni la promoció de productes. Si vols tenir més informació sobre els principis, consulta la pàgina 7 de la Guia.

  13. Quina és la llei de Vota amb tots dos peus?

    Aquesta és la única regla d’or del moviment edcamp. Aquesta premissa diu que si una sessió no respon els teus interessos inicials i el teu temps en aquesta sessió no genera aprenentatges i no contribueixes, ets lliure de canviar a una sessió que sí que ho faci. Recorda que el teu temps en un edcamp és per aprendre i crear xarxa!

  14. Quina és la diferència d’un edcamp entre d’altres models de trobades?

    La principal diferència és que en un edcamp són els participants qui decideixen conjuntament i de manera participativa els temes sobre els quals volen conversar, aprendre i tractar al llarg de tota la trobada. Per tant, a diferència d’altres trobades on són els organitzadors qui decideixen el programa, els convidats i els temes sobre els quals es tractarà al llarg de la jornada, en un edcamp són els participants qui proposen els temes sobre els quals volen parlar i compartir amb la resta de persones mitjançant l’autogestió i el compartir obertament. 

  15. Què significa que en un edcamp no hi ha venda comercial de productes?

    Significa que cap persona ni entitat pot aprofitar l’edcamp per vendre ni promocionar els seus productes, ja que els edcamps estan pensants com espais d’aprenentatge a diferència d’altres congressos o trobades on sí que és permès. 

  16. Què vol dir que en un edcamp tothom pot liderar?

    Vol dir que qualsevol persona que participi en un edcamp pot fer una proposta sobre les seves experteses, aprenentatges, coneixements i inquietuds, per compartir-ho amb la resta de participants. Això vol dir que serà un tema de conversa que aquesta persona iniciarà però que no farà una presentació, una conferència o similar. La idea és que iniciï una conversa a partir de compartir la seva expertesa. 

  17. Si només vinc a conversar, què aprenc? Què hi guanyo?

    El valor de la conversa per sí mateix ja és un aprenentatge. Per tant, aprendràs a escoltar a d’altres persones com tu que comparteixen aquelles experteses, aprenentatges i coneixements sobre coses que saben fer molt bé i volen regalar a totes les persones que participen a l’edcamp. També aprendràs a fer aportacions i compartir allò que fas amb la resta de participants. Hi guanyaràs també nous aprenentatges, nous contactes, una nova experiència d’aprenentatge compartit i horitzontal entre iguals, i molt més! No t’ho deixis perdre!

Contacta

Si tens algun dubte sobre el projecte edcamp, estarem encantats de donar-te resposta. Anima’t i participa-hi!