Blog

Vols impulsar un Edcamp temàtic? Inspira't amb l'Edcamp d'Educació Física i dona-li corda!

  • 28/11/2019

Has sentit a parlar dels Edcamps temàtics? Es tracta de trobades sobre temes educatius d'actualitat on l'aprenentatge entre iguals és el protagonista. Els Edcamps son impulsats per persones com tu que, des de diferents àmbits i interessos, volen transformar l'educació. Tot seguit podràs conèixer tot allò que passa a un Edcamp, de la mà de l'equip organitzador del 1r Edcamp d'Educació Física. Llegeix amb atenció, inspira't amb els aprenentatges que es van generar durant la jornada i contacta amb nosaltres per impulsar el teu Edcamp! 

 

El passat dissabte 16 de novembre de 2019 va tenir lloc el primer Edcamp d’Educació Física. El nostre Edcamp va ser un espai perquè el professorat de la nostra especialitat tingués l’oportunitat d’intercanviar, debatre, reflexionar i compartir al voltant de les problemàtiques que ha d’afrontar en l’actualitat. Gairebé uns 60 professors i professores d’Educació Física es van donar citar a l’INEFC de Barcelona per compartir un matí d’anàlisi i propostes sobre la matèria. En arribar a l’INEFC cada assistent feia una o vàries propostes de temàtica o problemàtica a tractar al mapa de les sessions. Les propostes de tothom les vam agrupar en quatre sessions:


1. Avaluació
2. Continguts i competències
3. Inclusió
4. Estratègies didàctiques


Els assistents es van repartir en quatre aules segons la seva preferència per tal de debatre i compartir inquietuds i propostes pràctiques al voltant de cada un dels blocs temàtics establerts. A cada aula, un membre del #EFteam dinamitzava la sessió mentre que un relator/a agafava les idees principals que anaven sorgint. Posteriorment els quatre grups de treball ens vam juntar en un aula per tal de posar en comú les reflexions de cada grup. D’aquesta manera el professorat que havia participat en un grup, tenia informació del que s’havia parlat en els altres tres grups de treball. A continuació us fem arribar les conclusions a les quals vam arribar de cada un de les sessions del nostre Edcamp:

 

1. Avaluació
El procés d’avaluació i tot el que comporta esdevé una gran preocupació del professorat. Preocupa què avaluar, el per a què avaluem, el com avaluem i el qui avalua. Tothom va reconèixer que malgrat estem obligats a qualificar a l’alumnat i a generar informes d’avaluació personalitzats, el  més important és acompanyar a l’alumnat al llarg del procés d’aprenentatge. Es va posar el focus en l’alumnat, veritable protagonista de l’acció educativa, fent-lo participar en el procés d’avaluació perquè sigui conscient de tot el que aprèn i tenir-lo constantment informat dels criteris pels quals serà avaluat, així com dels diferents nivells d’assoliment als quals pot aspirar. En el debat va sortir la idea de no hipotecar temps de pràctica motriu a costa d’omplir instruments d’avaluació (rúbriques, graelles, dianes d’aprenentatge, etc. ) i, per tant, aconseguir equilibrar temps de reflexió amb temps de motricitat, que no podem oblidar que és  l’essència dela nostra disciplina. Com a conclusió, vam proposar com a síntesi d'allò que vam parlar una frase de Daryl Siedentop “ensenya el que avaluïs i avalua el que ensenyis”, que ha de guiar la manera d’enfocar el procés d’aprenentatge de l’educació física.

2. Continguts i competències
El grup de treball d’aquesta sessió va centrar el debat en com afrontar l’aprenentatge dels valors que és una de les competències bàsiques més difícils d’avaluar. Un dels temes que es va introduir va ser la intencionalitat, clau per a desenvolupar els valors i, per tant, el professorat ha d’aprofitar les situacions que es generen en una classe per treballar-los i si no s’arriben a generar s'haurien de provocar perquè esdevinguin oportunitats d’aprenentatge. El model d’educació física d’un centre no hauria de canviar en funció del professorat que hi hagi en el centre. L’educació física no és la única matèria responsable de promocionar els hàbits saludables en el centre. Ara bé, hauria de liderar aquesta promoció i aprofitar les sinèrgies amb els consells esportius, ajuntaments, comunitat educativa, etc. per remar tots junts en aquesta direcció.

3. Inclusió
El professorat reconeix la gran diversitat amb la qual es troba a l’aula. Alumnat amb trastorns de conducta, problemes d’aprenentatge, de convivència, disruptius, amb discapacitat, etc. L’aprenentatge cooperatiu apareix com una estratègia didàctica ideal per tractar amb l’alumnat amb aquestes i altres dificultats ja que les metodologies més inclusives són les que més afavoreixen la convivència a les aules. L’educació física és una matèria que no només ajuda a detectar/diagnosticar problemàtiques socials sinó que, a més, col·labora en la seva resolució. S’ha matisat en estratègies per treballar amb l’alumnat amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista), donat que les persones assistents a aquest grup de treball s’han mostrat oberts en obtenir estratègies que facilitin la seva inclusió a l’aula. És important demanar suport extern a institucions com la ONCE (per exemple) en el cas de tenir alumnat amb algun tipus de discapacitat. El treball cooperatiu és un plantejament didàctic que facilita la inclusió de l’alumnat amb necessitats específiques ja que permet que aprengui sota el paraigües d’un grup d’iguals.

4. Estratègies didàctiques
Donen molts bons resultats els treballs per projectes, perquè són treballs contextualitzats dins l’entorn proper a l’alumnat i amb un impacte directe a la seva realitat. Reproduir allò que anomenem “Una educació física per a la vida” pot ser la millor de les estratègies: l’alumnat se sent còmode i la seva motivació molt alta. L’aprenentatge cooperatiu és una metodologia molt utilitzada pel professorat d’educació física perquè és molt inclusiva. També és molt interessant l’opció de col·laborar entre docents per tal de dissenyar i compartir projectes així com aplicar-los en diferents contextos. Es parla de la gamificació com a una de les estratègies d'aprenentatge útils per a la dispciplina: és una estratègia motivant, més propera a l’alumnat, més lúdica, etc. Tampoc no cal ser un expert en gamificació i portar a terme un macro projecte gamificat. Podem incorporar elements de la gamificació com les recompenses, per exemple, i fer participar a l’alumnat en el disseny dels reptes perquè siguin coneguts i acceptats per ells i elles des del primer moment. No cal gamificar un curs sencer: una unitat didàctica gamificada pot ser suficient per generar impacte entre l’alumnat i donar un punt extraordinari de motivació.

 

Aquests i molts altres aprenentatges es van compartir durant l'Edcamp d'Educació Física, que va ser un matí ple de nous coneixements, però també va ser un espai on gaudir i passar-ho bé amb persones que comparteixen inquietuds i motivacions molt semblants. Explora el mapa de les sessions de la jornada i comença a imaginar-te què t'agradaria que passés al teu Edcamp temàtic. Nosaltres t'acompanyarem, només cal que ens ho demanis!

ejfejyvwoaaht1o
logo+edcampef+bcn+rectangle

Fer click sobre les imatges per ampliar

Contacta

Si tens algun dubte sobre el projecte edcamp, estarem encantats de donar-te resposta. Anima’t i participa-hi!